Beeldhouwen

Een paar maanden geleden heb ik een cursus beeldhouwen gedaan bij een kunstenares hier in de buurt, Franny Tronhauser.  Ik vind het heerlijk om te zien hoe uit een steen een vorm tevoorschijn komt en hoe je door te vijlen, te schuren en te polijsten er iets van kunt maken.
Mijn eerste werkstuk is gemaakt uit zwarte Italiaanse speksteen en door de vorm die het had zag ik er meteen vogelstaart in. Ik heb er inderdaad een vogel van gemaakt. De kleur is prachtig, zwart, grijs gevlekt en zo diep glanzend. Ik ben er eerlijk gezegd erg trots op en de vogel staat op mijn salontafel.
Voor mijn tweede werkstuk wilde ik iets abstracts maken. Ik had een steen uitgekozen, groene Italiaanse speksteen en nadat ik die had uitgezocht keek ik ernaar, ik keek naar Franny, die naar mij keek en ik zei ‘En dit wordt dus een kikker’. Ik kan mijn abstracte idee volledig vergeten, met deze steen gaat dat niet gebeuren. Ik heb er sinds die tijd aan gewerkt en het is duidelijk. Er valt gewoon niets anders van te maken, de steen wil een kikker zijn. En ga daar maar eens mee in discussie.

Reacties

Populaire posts