Opruimen van de boekenkast

Zo eens in de zoveel tijd, meestal in of tegen de zomervakantie, ruim ik mijn boekenkasten op. Ik ga alle planken bij langs en ik haal er die boeken uit die ik toch al niet zo heel denderend vond, die tegenvielen, die ik alleen maar 'aardig' vond of die ik in al die jaren nooit heb herlezen en die ik waarschijnlijk ook niet zal herlezen. Ik koop namelijk vrij veel boeken en om de zaak een beetje in de hand te houden moet er ook af en toe iets uit. 

Laatst kreeg ik weer de geest en uiteindelijk lagen er zo’n dertig boeken op de vloer voor de kasten. Die verdeel ik vervolgens in stapels; Ă©Ă©n stapel voor mijn moeder (waar ook de boeken voor mijn oma bij op komen), Ă©Ă©n stapel voor vriendin M. en Ă©Ă©n stapel met wat weg kan.

De stapel met ‘kan weg’ breng ik soms naar de Slegte om te verkopen, maar de Slegte wil niet altijd alles hebben. Ik heb ooit vergeefs geprobeerd om ‘De kleine vriend’ van Donna Tart aan ze te slijten, maar die kreeg ik mooi weer mee. Toen ik bovenin de winkel kwam snapte ik waarom; er stonden al vier exemplaren.

Wat ik niet kan verkopen breng ik soms naar de kringloopwinkel en soms gooi ik het gewoon in de papierbak als ik er geen zin in heb om ermee te sjouwen.

Wat ik gisteren ook heb weggedaan zijn boeken die er staan omdat ik eigenlijk vind dat ik ze mĂłet hebben of mĂłet lezen, terwijl ik ze eigenlijk helemaal niet echt leuk of interessant vind. Zo had ik hier een oude uitgave van ‘Herfsttij der Middeleeuwen’ van Johan Huizinga staan. Een boek dat ik als mediĂ«vist eigenlijk moet bezitten. Klein probleem, ik vind Huizinga niet om dóór te komen en in al deze jaren heb ik het boek nooit gelezen. Nog zo met een paar oude studieboeken, ‘Van ridders tot regenten’ over de Nederlandse adel in de 16e eeuw is nu weg. Ik had dat boek nodig voor een college in het eerste jaar van mijn studie, en heb er sindsdien niet meer ingekeken. Ook een biografie van Vita Sackville West (uiterst onaangenaam mens in mijn opinie) is verdwenen in de papierbak.

Het ruimt lekker op, dat wegdoen van boeken. Zo af en toe grote opruiming is geen slecht idee. Ik heb weer wat ‘schuifruimte’ zoals ik dat altijd noem, wat ruimte om nieuwe boeken bij te kopen. Maar op een gegeven moment zullen mijn kasten echt vol zijn. Ik kan dan gaan werken met dubbele rijen (doe ik nu soms al) maar dat is ook niet ideaal.

Ik ken iemand die een boekkast heeft die zo vol is, dat ze daar in huis hebben afgesproken dat als er een nieuw boek binnenkomt, er ook een boek weg moet. Misschien moet ik daar uiteindelijk ook toe over. Maar voorlopig heb ik weer even ruimte. Ik kan tenminste langs de boekhandel.

Reacties

Populaire posts