Tuinieren voor meisjes

In Rotterdam had ik een balkonnetje van 1 bij 2 meter en alles wat ik daarop zette, ging dood omdat het er bijna wegwaaide én omdat ik te weinig water gaf. Ik heb nu meer tijd en twee grotere balkons en ik heb grotere plannen. Ik wil niet alleen bloemen op mijn balkon, ik wil graag wat verschillende soorten groente verbouwen, in potten.
Ik weet alleen vrij weinig af van tuinieren, heb geen idee wat kan en wat mogelijk is en vooral niet hoe je dat vervolgens voor elkaar kunt krijgen. Mijn oplossing in zo’n situatie is dan altijd er een goed boek over zoeken.

Maar helaas, in Nederland kon ik weinig vinden op het gebied van boeken over balkons, potten en kleinschalig tuinieren voor beginners.
Lang leve het internet en vooral: lang leve Amazon. In Engeland heb ik namelijk een heerlijk boek gevonden; ‘The girls guide to growing your own’ van Alex Mitchell, met de geweldige ondertitel ‘how to grow your own fruit and vegetables without getting your hands too dirty’. Het is donderdag aangekomen en dit hele weekend heb ik al zitten lezen en heb ik plannen gemaakt.

In dit boek wordt per seizoen verteld welke soorten fruit en groentes je op je balkon of kleine tuin kunt kweken. Er wordt aangegeven of het een lastig soort is of juist niet (dan is het van het soort: you couldn’t kill it if you tried) en wat je wanneer moet doen.
Bij elk soort plant wordt verteld wanneer je ermee kunt beginnen, wat je dan precies moet doen en wanneer de plant echt naar buiten kan. Er worden adviezen gegeven over beestjes waar je op verdacht moet zijn en wat je ertegen kunt doen, er staan adviezen in over gereedschap en soorten potten die je kunt gebruiken.

Voeg daarbij een luchtige schrijft stijl, recepten voor de heerlijkheden die je zelf op je balkonnetje in potten produceert, mooie foto’s en grappige tekeningen en je hebt een boek dat voor een beginnende tuinier zoals ik, die niet te moeilijk wil doen en voor wie het niet al te ingewikkeld moet worden een perfecte handleiding. Een die de hele lente en zomer niet in de kast zal verdwijnen omdat ik het steeds opnieuw zal raadplegen.
Ondertussen is het boek ook in een Nederlandse vertaling verschenen.

Reacties

Populaire posts