De moord op de Romanovs

Alix en Nicky in 1894
tijdens hun verloving
In de nacht van 16 op 17 juli 1918 werden in een kelder in Jekatarinaburg de laatste tsaar van Rusland, Nicolaas II, zijn vrouw Alexandra en hun vijf kinderen, samen met hun bedienden en de dokter doodgeschoten.

De onvrede was steeds verder opgelopen in Rusland en toen de Eerste Wereldoorlog in 1914 uitbrak, werd dat alleen maar erger. In maart 1917 (februari in de Russische jaartelling) moest tsaar Nicolaas II aftreden. Hij ondertekende ook de abdicatie voor zijn zoon Alexei, omdat die nog maar 12 was en ziek. Alexei kon niet alleen regeren. 

De broer van Nicolaas, Michael, weigerde de troon en vanaf dat moment was Rusland niet langer een keizerrijk. Driehonderd jaar Romanov dynastie was tot een einde gekomen. Het was een beetje onzeker wat er moest gebeuren met de Keizerlijke Familie, konden ze blijven, of moesten ze weg uit Rusland? 

De Engelse koning heeft op een gegeven moment gezegd dat ze wel naar Engeland konden komen, tenslotte was Nicolaas zijn neef. Maar een paar dagen later werd die uitnodiging weer ingetrokken, in Engeland was men bang voor de consequenties.

Tsaar Nicolaas II in gevangenschap
De Voorlopige Regering die de macht in maart had overgenomen, kwam in november (oktober in de Russische jaartelling) ten val toen de bolsjewieken onder leiding van Lenin de macht grepen.

De Keizerlijke familie kwam in Jekatarinaburg terecht en werden gevangen gezet in het Ipatiev huis. Lenin wilde van de tsaar af en gaf uiteindelijk de opdracht aan de Sovjet in Jekatarinaburg om de Keizerlijke Familie te executeren.

Zij werden midden in de nacht meegenomen naar de kelder, met de smoes dat ze weg moesten omdat de tegenstanders van de bolsjewieken te dicht bij kwamen, maar dat er eerst een foto gemaakt moest worden omdat er geruchten waren dat ze dood waren. In de kelder werden ze allemaal neergeschoten en degenen die niet meteen was gestorven, werd van dichtbij neergeknald of afgemaakt met bajonetten. De lijken werden vervolgens begraven in de bossen en kort daarop verder weg begraven. 

De bolsjewieken hebben steeds ontkent dat de gehele Keizerlijke Familie was neergeschoten en beweerde dat de Alexandra en de kinderen op een andere plek gevangen was genomen. Heel lang is er geen zekerheid geweest over het lot van de Romanovs. In 1991 is het grote graf gevonden met Nicolaas, Alexandra, drie dochters en de bedienden en de dokter, en pas in 2007 is het laatste graf gevonden met Alexei en een van zijn zussen. DNA onderzoek heeft bevestigd dat het om de Keizerlijke Familie gaat. We weten eindelijk met zekerheid wat er gebeurd is.

Omdat deze verschrikkelijke moord vannacht 94 jaar geleden zal hebben plaatsgevonden, heb ik ter ere van hen hier een boek over de Romanovs.

The Romanovs. Love power and tragedy’ is Ă©Ă©n van de mooiste boeken over de Romanovs die er ooit gemaakt is. In dit prachtig gebonden boek wordt in meer dan 300 pagina’s het verhaal van Nicolaas en Alexandra verteld.

Hun jeugd, hun verloving, het huwelijk, de hoop op een troonopvolger, Rasputin, het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog en het einde. Aan de hand van dagboekfragmenten, maar vooral heel veel foto’s wordt verslag gedaan van wat ze hebben gedaan, hoe ze eruit zagen, wat er gebeurde. 

Maar niet alleen foto’s uit het familiealbum zijn er in overvloed, ook foto’s uit hun dagboeken en brieven, de afbeelding van de toegangskaart voor het kroningsfeest en door de grootvorstinnen gemaakte aquarellen. Deze persoonlijke inkijkjes geven diepte aan wat we weten over de Keizerlijke Familie en maken hen mensen van vlees en bloed.

Het is een schitterend en indrukwekkend boek, een boek dat bijna elke Romanov-geĂŻnteresseerde noemt als hĂ©t boek dat meegaat naar een onbewoond eiland. En dat geldt ook voor mij. 

Reacties

  1. Ik heb hier ooit een erg goede roman over gelezen, maar nou kan ik me toch niet herinneren van wie en hoe het heette....
    als het me nog te binnen schiet meld ik me nog even

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet het al weer, het was Het Winterpaleis van John Boyne.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die was inderdaad prachtig, maar zijn andere boeken vind ik ook heel mooi. John Boyne is wel een van mijn lievelingsschrijvers, denk ik. Maar 'het winterpaleis' heeft een warm plekje in mijn hart, want dit was het eerste boek dat ik van hem las en het is zo prachtig.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Ik zou dat persoonlijk wel een mooi idee vinden Patrick, de vraag is alleen of de huidige nazaten in staat zijn enige rol te spelen Ă©n of het Russische volk hier wel op zit te wachten. En ik vrees dat het antwoord in beide gevallen ontkennend moet zijn...

      Verwijderen
  4. Wat ook een mooi boek is over deze familie is" De Keukenjongen" van Robert Alexander !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts