De laatste dagen van de vakantie

De vakantie, de glorieuze, heerlijke, lange zomervakantie, is bijna voorbij. Komende maandag begint het werkende leven weer.
Mijn huis is schoon, ik heb prachtige dagen in Rome gehad, ik heb met vriendinnen afgesproken, ik heb prachtige boeken gelezen, mooie muziek geluisterd en schitterende tentoonstellingen bezocht. Ik ben grotendeels uitgerust, en heb er voorzichtig weer zin in om wat leerlingen te zien. (veel meer dan dat is het op dit moment nog niet, vrees ik)
In deze dagen ben ik bezig om voor school alles in orde te maken. Het rooster is bekend, dus ik weet een beetje waar ik aan toe ben. (hoewel hier nog altijd iets in kan veranderen) De eerste e-mails zijn alweer uitgewisseld met collega’s, want  zoals altijd is de klassenverdeling weer anders dan in de week voor de vakantie en moesten we weer dingen regelen.

Komende maandag is altijd druk, je ziet al je collega’s weer, je maakt de laatste dingen in orde, krijgt de informatie over je mentorklas, maakt de last-minute afspraken met de sectie. Je rent van hot naar her, want je moet van alles regelen en allerlei mensen spreken.
’s Middags doet mijn school de personeelsmiddag. Ik neem aan dat dit bedoeld is om de nieuwe collega’s de kans te geven mensen te leren kennen en iedereen weer in de stemming te krijgen, maar aan mij is deze middag niet besteed. Om meteen al de eerste dag van het schooljaar tot negen uur ‘s avonds bezig te zijn terwijl de dag erop de lessen weer starten is voor mij persoonlijk niet erg handig. Ik ga ’s middags naar huis en ik bereid mijn lessen voor de volgende dag voor.

Want dinsdag begint het echte lesgeven. Niets eerst nog rustig een dagje rooster en boeken uitdelen, de leerlingen krijgen hun boeken thuisgestuurd en kunnen het rooster op internet vinden, dinsdag hebben ze eerst een kennismaking met de mentor en daarna beginnen gewoon weer de lessen.

Als het goed is zijn de lokalen schoon en zijn de leerlingen uitgerust en hebben ze er weer zin in, net zoals wij J.
Het nieuwe schooljaar kan beginnen, maar ik wil eerst nog even genieten van deze laatste vakantiedagen.

Reacties

Populaire posts