Lief dagboek...

Mijn dagboek op dit moment,
met de vulpen. Dit handgemaakte
boekje heb ik in Venetie gekocht,
Vorige week schreef ik over het lezen van de dagboeken van anderen. Maar zelf houd ik ook een dagboek bij.

Toen ik twaalf was kreeg ik het dagboek van Anne Frank voor mijn verjaardag omdat ik die daarvoor al tientallen malen van de bibliotheek geleend had. Nu had ik eindelijk mijn eigen versie. Ik kan zeggen dat het boek me heeft beïnvloed, ik begon namelijk toen met mijn eerste dagboek. Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik zelfs de aanhef heb gepikt, al werd het lieve Kitty al snel ingewisseld voor andere namen. Ik geloof dat lieve Hanny het langst is blijven hangen. Op een gegeven moment liet ik die malle gewoonte vallen, maar het dagboek bleef ik bijhouden. Van alles schreef ik erin, over school vriendinnetjes, de eerste jongen op wie ik verliefd werd, etc. Toen ik ging studeren kwam de klad daar behoorlijk in, af en toe deed ik in de jaren die volgden wel een poging om weer eens te beginnen, dan ging dat een paar weken goed en daarna liet ik het weer liggen.  

Dagboeken van de afgelopen jaren.

Een paar jaar geleden echter ben ik weer begonnen en sinds die tijd houd ik weer regelmatig een dagboek bij. Over van alles, vooral persoonlijke dingen, maar ook welke boeken ik heb gekocht of gelezen, wat ik heb gedaan en wat ik daarvan vond. De inspiratie nu komt niet meer van het Achterhuis, maar van bijvoorbeeld de dagboeken van Virginia Woolf. Niet dat ik trouwens ook maar één tel de illusie heb dat ik zo kan schrijven zoals zij, of dat wat ik te vertellen heb interessant zou zijn voor anderen.J Mijn dagboek is puur voor mezelf, ik merk namelijk dat sommige dingen mij sneller duidelijk worden als ik ze opschrijf.

Ik houd van mooie boekjes, en op dit moment ben ik bezig in een handgemaakt boekje dat ik in Venetië heb gekocht. Ik heb nog meer mooie boekjes op voorraad, waaronder een handgemaakt boekje dat ik afgelopen zomer in Rome heb gekocht. Maar de paperblanks hebben ook heel mooie exemplaren waarvan ik er al een aantal heb aangeschaft. Als ik in de herfst naar Bologna ga, zal ik eens zien of ik ook daar een mooi boekje kan vinden. Op die manier wordt voor mij het bijhouden van een dagboek nog leuker.
Nieuwe boekjes die klaar liggen om dagboek te worden.
Links onderaan het boekje dat ik in Rome gekocht heb

Reacties

  1. Leuk om te lezen, Bettina. Ik houd al vanaf 1974 een dagboek bij en zou niet meer zonder kunnen.

    Groeten,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om terug te lezen, Kees, ik hoop dat ik het ook zo lang vol houd.

      groetjes,

      Verwijderen
  2. Wat een mooie boekjes, daar wordt je ook blij van en het nodigd echt uit.
    Heb zelf ook een mooi dagboek van Happinez. Misschien ook wat voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof dat ik die boekjes van Happinez wel ken, en inderdaad, die zijn erg mooi, dus wie weet wat er nog allemaal bij komt op de stapel,

      groetjes

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts