Het beste van 2012

Het is misschien niet zo heel erg origineel, maar ik vind het zelf altijd heel erg leuk om te lezen omdat ik gek ben op lijstjes. Vandaar dat ik vandaag, op de laatste dag van het jaar toch een persoonlijk overzichtje van 2012 doe.
Als ik het zo eens bekijk, dan heb ik dit jaar heel mooie dingen gezien, gehoord en gelezen. Zo heb ik genoten van de tentoonstelling ‘Impressionisten in de Hermitage, hier in Amsterdam. Maar de mooiste tentoonstelling voor mij was toch ‘Lux in Arcana, in Rome. Ik ben nog altijd blij dat ik de catalogus gekocht heb, wat een verzameling aan bijzondere dingen staat daarin.

Ik heb prachtige films gezien, maar The way springt er dan toch tussenuit. Hierin loopt Tom, gespeeld door Martin Sheen voor zijn overleden zoon de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella.

Romanzo Criminale vond ik een geweldige serie over de opkomst en de ondergang van de bende van ‘de Libanees’, ‘de Kille’ en ‘Dandy’,  in de jaren ’70 en ’80 in Rome.

En als ik kijk naar de cd’s die ik dit jaar heb gekocht dan vind ik Liverpool rain van Racoon en California 37 van Train het allerbeste.

Beste boeken
Maar hoe zit het met de boeken? Eerst even de statistieken. Ik heb geprobeerd er steeds 2 per week te bespreken en dat is aardig gelukt. Ik lees gemiddeld ook twee boeken per week, dus dat komt mooi uit. In totaal heb ik dit jaar 117 boeken gelezen. (dit valt me tegen, eigenlijk, vorig jaar had ik 120 boeken gelezen en ik had gehoopt dit jaar toch tenminste evenveel te lezen. Helaas, het is niet anders. Wel vind ik het naar dat ik nu een oneven aantal heb gelezen, ik houd niet van oneven getallen)
Enfin, van de 117 waren er 23 non-fictie, de rest was fictie. 
Ik heb er 17 in het Engels gelezen en 14 van Nederlandse schrijvers. De rest was in vertaling. Over Rusland heb ik er 5 gelezen, over Italie of van Italiaanse schrijvers in totaal 9. Geschiedenis maakt het grootste segment, dit waren er 44, zowel fictie als non-fictie. In totaal heb ik 33 trillers gelezen.

Ik heb de boeken onderverdeeld in fictie en non-fictie. Ik begin bij nummer 10, om zo naar mijn meest favoriete fictie en non-fictie boek van 2012 te gaan. Erachter staat de link waar het artikel over dat boek te vinden is.
Fictie
10. If you could see me now, Cecelia Ahern. Het magische verhaal van Elizabeth die altijd alles onder controle heeft, totdat Iwan in haar leven komt. HIER

9. Het tribunaal van de ziel, Donato Carrisi. Een ontzettende spannende thriller die heel knap is opgezet en waar alle draadjes uiteindelijk keurig bij elkaar komen.  HIER

8. Kathedraal van de zee, Ildefonso Falcones. Prachtige historische roman over de jonge Arnau, die in 14e eeuw in Barcelona woont en nauw betrokken raakt bij de geschiedenis van de stad. HIER

7. Fantoomliefde, Aminatta Forna. Dit verhaal speelt zich af in Sierra Leone en gaat over de gevolgen van de burgeroorlog voor een aantal mensen, die allemaal een geliefde hebben verloren.  HIER

6. Zo ook op aarde, Davide Enia. Het verhaal over een jongetje dat leert boksen van zijn oom in Palermo, en ook het verhaal van zijn andere familieleden zoals zijn opa die in Afrika in een gevangenkamp heeft gezeten tijdens de oorlog.  HIER

5. Vissen voeren Fabio Genovesi. Drie mensen in een klein dorpje in Italie, alle drie willen ze wat anders dan het leven dat ze nu hebben, en hun levens raken elkaar steeds meer. Hilarisch en ontroerend  HIER

4. De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry, Rachel Joyce. Het ontroerende verhaal van Harold die spontaan aan een lange voetreis begint naar een oud-collega toe die ziek is.  HIER

3. Stoner John Williams. Het prachtige en aangrijpende verhaal over Stoner, een man die op zich geen bijzonder leven heeft, maar daarin juist zo bijzonder is. HIER

2. Mr Vertigo Paul Auster. Het eerste boek dat ik van Paul Auster las, en dat me greep en niet meer los liet. Walter wordt opgeleid tot levitatiekunstenaar, tot het noodlot toeslaat. HIER

1. Villa triste, Lucretia Grindle. Ook zo'n boek dat me niet meer los liet. Twee zussen in Florence tijdens de Duitse bezetting, die betrokken raken bij het verzet.  HIER

Non-fictie
10. Mrs Robinson’s disgrace, Kate Summerscale. Fascinerend verslag van de eerste echtscheiding in Engeland in 1858.  HIER

9. Pompeii, Mary Beard. Op haar gebruikelijke leesbare en prettige manier weet Mary Beard de verloren wereld van Pompeii weer tevoorschijn te halen. HIER

8. The Mitford girls, Mary S. Lovell. Boeiende biografie van de zes zussen Mitford, die elk volkomen andere politieke keuzes maakten.  HIER

7. Virginia Woolf, selected letters (geen link beschikbaar, want niet besproken). De brieven die Virginia Woolf schreef naar vrienden, familie, kennissen etc.

6. Ciao tutti, Saskia Balmaekers. Verschillende stukjes over Italie, oa over Venetie, Rome en Florence van Saskia Balmaekers, die ook de geweldige website Ciao tutti heeft.  HIER

5. De leeuw van Toscane, A&A McCannon. De biografie van de Italiaanse wielrenner Gino Bartali, die twee keer de tour de France won, met daarbij de geschiedenis van Italie in die tijd.  HIER

4. De Poetinshow, Kysia Hekster. Journaliste Kysia Hekster schrijft over de Russische president Poetin.  HIER

3. Alix & Nicky, Virginia Rounding. Nieuwe inzichten over tsaar Nicolaas en tsaritsa Alexandra.  HIER

2. Naar de rivier, Olivia Laing. Een tocht langs de rivier de Ouse, waar Virginia Woolf zich verdronken heeft, maar waar nog veel meer gebeurd is.  HERE

1. Rubicon, Tom Holland. Knap geschreven, iemand die overduidelijk exact weet waar hij het over heeft, een geweldig boek. Het scheelt ook dat ik dit boek las terwijl ik in Rome was, dat gaf het een extra tintje! HIER 

Kortom. ik heb prachtige boeken gelezen dit afgelopen jaar, mooi, interessant, ontroerend, vol informatie, spannend en vol humor. Ik hoop dat 2013 wat boeken betreft net zo'n goed jaar wordt!

Reacties

  1. Mooi lijstje Bettina. En ik had dus gelijk met Rachel Joyce (maar dat was niet zo moeilijk). Er staan er nog wel een paar op die ik ook nog in de planning heb zitten.
    Ik wens je een mooi boekenjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, Harold komt in onze beide lijstjes voor. Jij ook een heel mooi boekenjaar met prachtige boeken,
      groetjes,

      Verwijderen
  2. Mooie lijst hoor. Leuk dat ik Stoner en Harold overal zie terugkomen. Ik ben zelf niet zo van de lijstjes dus ik ga stoĂŻcijns door met posten als ik weer eens een boek uit heb, maar leuk om je blog te leren kennen. Beste wensen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Koen en ook de beste wensen voor jou. Grappig inderdaad om Stoner en Harold overal tegen te komen, maar het is wel leuk dat we daar allemaal zo van genoten hebben.

      groetjes,

      Verwijderen
  3. Gelukkig nieuwjaar! Ik hoop dat je je aan je eigen belofte kunt houden en gewoon de kast leegleest ipv nieuwe boeken te kopen.

    Ik vond De kathedraal van de zee ook erg goed, net zoals Harold Fry. Vissen voeren wat minder, maar wel een heel speciaal boek. Verder hebben we geen overlap, maar er staan wel een aantal boeken op jouw lijstje die ik nog wil lezen.

    Een goed leesjaar gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts