The rurbanite, Alex Mitchell

Van Alex Mitchell heb ik al haar vorige twee boeken The girls' guide to growing your own en The edible balcony in huis en daar ben ik erg enthousiast over. Haar niewe boek, The rurbanite,  stond dan ook meteen op mijn verlanglijstje.

De wat gekke samentrekking rurbanite is iemand die van het platteland (rural) houdt en in de stad woont (urban). Een vertaling zou misschien ‘stadse plattelander’ kunnen zijn.
Er wordt gedacht dat rond 2050 75% van de mensen in steden zullen wonen. 

We moeten er dus voor zorgen dat die steden zo groen mogelijk zijn. En steeds meer mensen zijn daar mee bezig. Je hoeft niet naar een hutje op de hei te verhuizen om dingen te verbouwen, van de natuur te genieten en een groene leefomgeving te creëren. Dat kan namelijk ook allemaal in de stad. 

In de stadstuinen, op de balkons en de vensterbanken, maar ook in volkstuinen, op daken, verlaten stukjes groen, enzovoort. In steden overal ter wereld zie je mensen die vol liefde en aandacht planten laten groeien langs het trottoir, bij de bomen, in dat stukje verwaarloosd groen achter de bushalte. 

Er zijn zogenaamde guerilla-tuiniers, die overal waar ze kunnen zaaien en poten en mensen die samen met de buurt die verwaarloosde rotonde vol zetten met heerlijke produkten en prachtige bloemen.

The rurbanite is een boek vol inspiratie, vol prachtige foto’s en fijne verhalen. Hoe kun je zelf aan de slag met planten, waar vind je in de stad de natuur (vogels, planten, andere dieren) en hoe kun je in de stad bijen, kippen en eenden houden? Het is dat mijn balkon echt te klein is voor bijen of kippen, maar als ik een tuintje zou hebben zou ik één van de twee zeker overwegen.

Een heerlijk, heerlijk boek.

Reacties

Populaire posts