Vijf op vrijdag: films over het Engelse koningshuis

Ter ere van de nieuwe telg in de Engelse koninklijke familie deze vrijdag: vijf films over het Engelse koningshuis. Het wurm moet toch weten waar het is terecht gekomen, nietwaar? En voor ons is het ook leuk.

Even terzijde over de naam van het nieuwe prinsje; George en Louis kan ik plaatsen, Alexander niet. George naar de vader van Elizabeth, Louis waarschijnlijk naar Louis Mountbatten (de oom van prins Philip) en is Alexander gekozen vanwege Alexander de Grote, of gewoon omdat ze het een leuke naam vonden?
Ik vind George geen mooie naam, maar ik begrijp die keuze wel, al had ik persoonlijk Arthur wel aardig gevonden. Maar ja, met mij hebben ze niet overlegd! (zo flauw, dat hadden ze best even kunnen doen)

En dan nu de films.

1/ The lion in winter (2003)
Patrick Stewart en Glenn Close als Hendrik II en zijn vrouw Eleonora van Aquitanie en hun drie zonen die allemaal graag de macht willen hebben, tegen elkaar samenspannen en elkaar het leven zuur maken.

2/ Henry VIII (2003)
Het verhaal van Hendrik VIII, de kerk van Engeland los maakte van Rome en die uiteindelijk zes keer zou trouwen. (en twee van zijn echtgenotes naar het schavot zou sturen)
Ray Winstone is een heerlijke Hendrik VIII en verder spelen onder andere Helena Bonham Carter (als Anna Boleyn) en Emilia Fox (als Jane Seymour) mee.

3/ Lady Jane (1986)
Een nog heel jonge Helena Bonham-Carter speelt Lady Jane Grey die door haar ouders en schoonouders naar voren werd geschoven om de troon van Engeland in te nemen, in plaats van de katholieke Mary. Het volk weigerde echter accoord te gaan, zij wilde de rechtmatige erfgenaam. Jane's regering duurde slechts 9 dagen en uiteindelijk zou ze haar hoofd op het hakblok verliezen.
Historisch gezien is hier wel wat op af te dingen, maar het is een heel mooie film.

4/ Charles II (2003)
Een altijd geweldige Rufus Sewell speelt koning Karel II, die terugkwam als koning in Engeland na het bewind van Olivier Cromwell. Problemen met zijn maitresses, problemen met het parlement, een broer die katholiek werd en een vrouw die geen kinderen kon krijgen.

5/ Young Victoria (2009)
Victoria kwam op de troon toen ze nog maar 18 jaar was en ze moest leren laveren tussen de eisen van de politiek, de tradities en haar eigen wensen. Gelukkig is daar haar neef Albert die haar het zelfvertrouwen geeft om dit allemaal te kunnen. Ook hier een paar historische foutjes, maar de chemie tussen Emily Blunt en Rupert Friend geeft een mooi beeld van de liefde tussen Victoria en Albert.

Reacties

  1. Wat interessant, ik wist niet dat er een recente remake van The Lion in winter was. Heb je deze zelf gezien? Ik heb de versie uit de jaren 60, met Katharine Hepburn en Peter O'Toole. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om hem te bekijken, maar heb hem aangeschaft naar aanleiding van het boek A Fatal Grace van Louise Penny, waarin deze film een rol speelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist dat dit een remake was, maar ik heb het origineel nooit gezien. Wat leuk hoe sommige boeken je weer verder op ideeen brengen, trouwens,

      groetjes,

      Verwijderen
    2. Ja, vind ik ook. Zo ben ik nu bezig met een Japanse misdaadroman uit 1948 die ik al jaren in huis heb n.a.v. Tan Twan Engs The Garden of Evening Mists, waarin de Japanse tatoeagekunst wordt belicht - niet een onderwerp waar ik anders gauw voor warm zou lopen, vermoed ik. Daarom vind ik het zo heerlijk om 'associatief' te lezen en niet volgens een of ander vaststaand plan.

      Verwijderen
    3. Ik herken dat, dat het ene boek leidt naar het andere boek, omdat een onderwerp je opeens aanspreekt of je interesse wekt. Ik lees over het algemeen niet volgens een 'plan', maar kijk welk boek me op dat moment aanspreekt. Dan krijg je de leukste resultaten.

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts