Terugblik 2013

Ik vind het leuk om een overzichtje te geven van 2013. Het was op persoonlijk gebied een wat vreemd jaar, maar wat mooie tentoonstellingen betreft en het lezen van prachtige boeken had ik geen beter jaar kunnen wensen.
De mooiste tentoonstelling was die van Malevich in het Stedelijk Museum Prachtig en nog tot 1 februari te bewonderen.

Heerlijk was het om Brideshead revisited opnieuw te ontdekken. Serieus, is er ooit betere televisie gemaakt?

En dan nu de echte leuke lijstjes, de boeken. Twee keer mijn top tien, de fictie en de non-fictie top tien.
In 2012 had ik 117 boeken gelezen en ik hoefde niet per se meer te lezen dan in 2012, maar ik wilde wel graag een even getal lezen.

Ik heb in 2013 in totaal 133 boeken gelezen. (onverwacht veel meer dan ik had gedacht)
Daarvan waren er 23 van Nederlandse schrijvers en 33 in het Engels. 4 hadden er te maken met Rusland, 16 met Italie of Italiaanse/Romeinse geschiedenis. Hieronder heb ik zowel de boeken van Italiaanse auteurs gerekend als de boeken van anderen over Italie of als ze zich daar afspeelden.
Ik heb 24 thrillers gelezen en 36 non-fictie boeken.
Het grootste gedeelte zijn historische boeken, zowel fictie als non-fictie. In totaal 45 historische boeken, 29 fictie en 16 non-fictie.

De lijstjes maken was erg moelijk, vooral het fictielijstje had een keer zo lang kunnen zijn. Ik heb heel goede boeken gelezen. Ten slotte is er toch deze selectie uitgekomen.

Fictie
1.     Brideshead revisited, Evelyn Waugh Het prachtige verhaal over Charles Ryder en zijn vriendschap met de familie Flyte. Mijn mooiste boek ooit, denk ik. Hier

2.     Sjaco, Conny Braam Historische roman, gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen in 18e eeuws Amsterdam. Hier

3.     In een mens, John Irving Een prachtig verhaal over liefde en acceptatie. Een nieuw hoogtepunt in het oevre van deze bijzonder en door mij zeer gewaardeerde Amerikaanse auteur. Hier

4.     De zwarte met het witte hart, Arthur Japin Voor mij een herlezing van het ontroerende verhaal van de Ashanti prinsen die in de 19e eeuw naar Nederland werden gebracht. Hier

5.     Leven na leven, Kate Atkinson Bijzonder origineel verhaal over een leven dat telkens opnieuw begint. Hoe kleine keuzes grote invloeden kunnen hebben. Hier

6.     Politie, Jo Nesbo Het laatst verschenen boek in de Harry Hole serie, erg, erg, erg spannend. Hier

7.     Vita, Melania Mazzucco Twee kinderen komen vanuit Italie naar de VS begin 20e eeuw. Indrukwekkend en heel mooi.Hier

8.     Jij bent het kwaad, Roberto Costantini Goed geschreven en intelligente Italiaanse thriller. Hier

9.     Het hart van alle dingen, Elizabeth Gilbert Mooie historische roman over een botaniste in de 18e eeuw.Hier

10. De afvallige, Jan van Aken Zeshonderd pagina’s die geen moment vervelen, over heel veel mensen en heel veel gebeurtenissen in de 4e eeuw. Hier

Non fictie
1.     De gang naar Canossa, Tom Holland Europa rond het jaar 1000, net zoals vorig jaar zijn Rubicon voor mij nummer 1 was, is ook dit boek zo fijn geschreven en zo tjokvol anecdotes en wetenswaardigheden dat het wel de eerste plaats moest krijgen. Hier

2.     Kind van het ereveld, Remco Reiding Mooi persoonlijk en zeer indrukwekkend verhaal over de Russische soldaten die sinds WOII hier in Nederland begraven zijn. Hier

3.     Black diamonds, Catherine Bailey Interessante geschiedenis van de ondergang van de adellijke familie FitzWilliam. Hier

4.    Diplomaat van de tsaar, Angela DekkerHet verhaal van de Russen die gestrand waren in Nederland na de Russische revolutie in 1917. Hier

5.     Ciao tutti Rome, Saskia Balmaekers Rome, heel veel Rome. Pleinen, restaurants, winkels, mooie foto’s, anekdotes en wetenswaardigheden, een heerlijk reisboek. (geen echte bespreking van geweest)

6.    Persoonlijke notities, Marcus Aurelius. Wijze woorden van een de beste keizers van het Romeinse rijk. Hier

7.     Amsterdam, Russel Shorto Geschiedenis van Amsterdam en vooral van het idee van de vrijheid dat hier zo belangrijk is. Hier

8.     Cicero, Anthony Everitt Een biografie over Cicero. Zeer lezenswaardig. (bespreking volgende week)

9.     Lancaster and York, Alison Weir De rozenoorlogen begrijpelijk en goed leesbaar uitgelegd. En dat is nog een hele opgave.Hier

10. Branded beauty, Mark Tungate Alles over het hoe en wat van de schoonheidsindustrie en de geschiedenis van de bekendste merken. Hier

Reacties

  1. Wat veel, Bettina! 133! ik heb nog een eindejaarsspurt ingezet maar kom niet verder dan 67 en dat is al heel veel voor mij. maar ja het gaat niet om de aantallen he. Brideshead revisited heb ik trouwens op mijn lijstje voor 2014 staan. Ik ben ook nog benieuwd naar je bespreking van Norman Davies want dat boek was mij ook opgevallen, je gaat het toch wel bespreken?
    fijne jaarwisseling en alvast een gezond 2014!
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die bespreking van Davies komt ergens aan het begin van dit jaar, ik hoop januari, misschien februari.
      Ik had zelf niet gedacht zoveel te lezen, wilde zo ongeveer rond de 120 lezen, want dan zit ik fijn op tempo. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je mooie boeken leest. (en ik heb er af en toe ook heel vage of gemakkelijke meuk tussendoor gelezen als ik ziek was of te moe, Agatha Christie, Catherine Cookson en Twilight enzo)

      Heel fijn en goed 2014 voor jou, Joke, met naar ik voor je hoop een betere gezondheid (rug enzo)

      groetjes,

      Verwijderen
  2. Leuk! we hebben Kate Atkinson en Jan van Aken gemeenschappelijk op onze lijstjes voor 2013. En dankzij jouw bespreking ligt het boek over de Rozenoorlogen van Alison Weir nu op mijn nog-te-lezen stapel.
    Mijn lijstje is sinds vanmiddag hier te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om deze twee op beide lijstjes te zien en ik ben blij dat de Alison Weir nu hoger op je lijstje staat om te lezen. (fijn om jou eens van dienst te kunnen zijn op dit gebied :-)

      groetjes,

      Verwijderen
  3. Een leesgrage collega vroeg mij nog om wat tips...ik kan hem naar jou verwijzen zie ik. Als jij nog meer inspiratie zoekt voor boeken, heb ik hier ook een mooi lijstje voor jou:
    http://www.athenaeum.nl/nieuws/8659/recensieoverzicht-18122013#.UrQ7mBGbaMY.twitter

    Groetjes en fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie, leuk. Twee keer per week over het algemeen plaats ik een boekbespreking, in allerlei genres, dus inspiratie genoeg voor iedereen, hoop ik.
      Alvast een goed 2014,

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts