Vijf op vrijdag: 5x fotoboeken over de Romanovs

Als de dagen korter en kouder worden, lees ik altijd meer over Rusland en de Romanovs. Dat past beter bij deze tijd van het jaar, denk ik. Ik heb een aardige verzameling boeken over Rusland in het algemeen en de Romanovs in het bijzonder en vandaag wil ik jullie laten zien welke vijf fotoboeken wat mij betreft tot het absolute hoogtepunt van mijn collectie behoren.

1/ The Romanovs, Love power and tragedy
Een van de mooiste boeken die er zijn over de Romanovs. Ik denk dat elke Romanov-fan deze wel heeft of in ieder geval op het verlanglijstje heeft staan. Tsjokvol informatie, foto's van de familie, maar ook afbeeldingen van brieven, huizen, uitnodigingen en andere zaken. Heel persoonlijk en mooi.

2/ Tsaar, de verdwenen wereld van Nicolaas en Alexandra, Peter Kurth
Een prachtig en dik boek vol foto's die de gehele wereld van de Keizerlijke Familie bestrijken, van de paleizen tot de rijtuigen en natuurlijk veel foto's van de familie zelf. Peter Kurth heeft hiermee een juweeltje afgeleverd.

3/ The jewels of the Romanovs, Stefano Papi
De Keizerlijke familie van Rusland had prachtige juwelen. Veel ervan zijn verloren gegaan tijdens de Revolutie, maar er is nog genoeg over en bovendien zijn er afbeeldingen en foto's van de juwelen die weg zijn. Beschrijvingen van de juwelen met foto's van leden van de familie die de juwelen bij een bepaalde gelegenheid dragen.

4/ Royal Russia, the private albums of the Russian Imperial Family
Het leuke van de Romanovs is dat er heel veel foto's van hen bewaard zijn gebleven. Naast staatsieportretten en andere officiele foto's zijn er ook heel veel familiefoto's. De Romanovs waren gek op fotograferen, elk familielid had een eigen camera en ze maakten heel veel kiekjes, vooral voor zichzelf. Veel van deze foto's zijn teruggevonden en een aantal staan er in dit boek. Het is leuk om de Keizerlijke Familie zo spontaan en onofficieel en vooral zo op hun gemak terug te zien.

5/ The camera's and the tsars, Charlotte Zeepvat
Dat geldt ook voor dit boek, staatsieportretten en officiele foto's, maar ook kiekjes waarop vooral een familie te zien is.

Reacties

Populaire posts