Vijf op vrijdag: 5x boeken om naar uit te kijken (non-fictie)

Vorige week had ik al het lijstje met de 5 fictie boeken uit de afgelopen vijf jaar waar ik erg naar uitkijk om ze te lezen, deze week volgen de vijf non-fictie boeken die hier in de kast staan om gelezen te worden. Ze komen allemaal uit de afgelopen vijf jaar.
Op volgorde van de foto hier de lijst:
  • The last tsar van Donald Crawford. Een nieuw uitgekomen boek over Michael, de broer van tsaar Nicolaas II die na de troonsafstand in maart 1917 tsaar zou moeten worden. Hij sloeg de kroon af en vanaf dat moment was de monarchie in Rusland voorbij. Interessante man.
  • Verloren adel van Douglas Smith. We blijven in Rusland met dit zeer leesbare boek over het lot van de adellijke Russische families na de revolutie van 1917.
  • Freddy Mercury, de definitieve biografie van Lesley-Ann Jones. Queen rules, nog altijd. Ik ben heel benieuwd naar het leven dat Freddy Mercury heeft geleid.
  • Steve McQueen van Marc Eliot. Een nieuwe biografie over Steve McQueen. Je kunt nooit genoeg biografieen over Steve McQueen lezen, vind ik.
  • Congo van David van Reybrouck. Zo'n heerlijke dikke pil die als het goed is bijzonder goed leesbaar moet zijn (zoals zoveel goede historische non-fictie boeken de laatste jaren). Dit boek ligt al meer dan een jaar in de kast, maar dit jaar wil ik het lezen.
En ja, opnieuw voor het grootste deel historische boeken en twee biografieeen van beroemdheden. Ik begin een klein patroon te ontdekken hier...

Reacties

  1. Ik heb een vraagje naar aanleiding van dat boek over de Russische adel; ik heb onlangs mevrouw Bentinck van Hella Haasse gelezen en verbaasde me er toen over dat de adel, ook al hadden ze geen cent (meer) te besteden, er toch nog een heel luxe leven op na konden houden. Toen ben ik me af gaan vragen hoe dat toen ging met de adel in de 18e eeuw, met hun financien, personeel, reizen.
    Weet jij toevallig een goed boek over de (geschiedenis van de) nederlandse of europese adel in de 18e en 19e eeuw??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat dit boek een goed idee geeft van de Russische adel, voor de adel in Nederland geeft Hoog geboren van Ileen Montijn een goed beeld.
      Wat de uitgaven betreft denk ik trouwens dat veel op de pof ging. Veel winkeliers en ambachtslieden zullen niet snel tegen meneer de markies of mevrouw de gravin hebben durven zeggen dat ze de rekening eens moest betalen. En dat kon vrij lang door gaan en heel hoog oplopen.
      Ik zal nog eens kijken of ik nog meer kan vinden over de adel,

      groetjes,

      Verwijderen
    2. Oh ja, Ileen Montijn! Maar zou zij dan de enige zijn die over de adel geschreven heeft? Er is in ieder geval verbazend weinig over te vinden....

      Verwijderen
    3. Ik weet dat historicus Henk van Nierop het boek 'van ridders tot regenten' heeft geschreven dat vooral over de 16e en 17e eeuw gaat. Verder zou ik het zo snel niet weten, veel is er iid niet. Als ik nog iets tegenkom, laat ik het je weten.

      groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts