Luther, serie en boek

Luther (2010-2013) is de steengoede serie van de BBC over politie inspecteur John Luther. Een man die opereert op het randje van de wet, maar zijn zaken wel oplost. Een gedreven man die zijn principes heeft, maar zich niet altijd iets aantrekt van de officiële regels die hij volgen moet. Iets dat hem regelmatig in de problemen brengt met zijn superieuren, zijn collega’s en zijn naasten.

Idris Elba zet hem bijzonder goed neer, maar ook andere acteurs als Indira Varma en Stephen MacIntosh spelen mee. De serie speelt zich af in Londen en de soundtrack is geweldig.

Luther is ver verwijderd van series als Midsomer Murders, Rosemary and Thyme of Father Brown. Dit zijn bijna gezellige moorden te noemen, Luther is beslist niet gezellig. Wel is het ontzettend spannend en grijpt elke aflevering je bij de strot. De afleveringen werden 's avonds van 10 tot 11 uitgezonden, en ik wilde elke keer per se kijken, al maakte dat wel dat ik eigenlijk te laat naar bed ging (mijn wekker gaat in de ochtend om twintig over vijf). Voor Luther had ik dat over.

Er zijn drie seizoenen gemaakt, die allemaal uit zijn op dvd. Serie 1 had zes afleveringen, serie 2 en 3 elk vier afleveringen.

Vorige week zag ik in de boekhandel Luther, de roeping van Neil Cross liggen. Neil Cross is de bedenker en de scenario schrijver van Luther en heeft dus ook een boek geschreven. Gelukkig geen verboeking van de serie, maar een boek dat aansluit bij de serie. Luther, de roeping is het verhaal dat zich afspeelt net voordat aflevering 1 begint.

John en zijn vrouw hebben problemen in hun huwelijk, vooral omdat voor John zijn werk altijd voor gaat. John en zijn collega Ian Reed trekken zich het lot aan van een gepensioneerde man die bedreigd wordt zodat hij zijn huis opgeeft, zodat een vastgoedontwikkelaar de grond kan verkopen.
Ondertussen wordt er een gruwelijke moord gepleegd waarbij een baby wordt geroofd. John Luther en de zijnen moeten de dader vinden, de baby terugvinden en voorkomen dat er een nieuwe moord gepleegd wordt; een bijna onmogelijke opgave.

Neil Cross heeft het voor elkaar gekregen het boek net zo spannend te maken als de serie. Ik ben op zaterdagochtend begonnen en ’s avonds had ik het boek uit. Ik vond het leuk om wat meer achtergronden te weten te komen van de verschillende hoofdpersonen. Of je de serie nu wel of niet kent maakt denk ik niet zo heel veel uit, dit is een geweldige stand-alone. Bovendien begrijp je na het lezen van dit boek de acties van John Luther in aflevering 1 een stuk beter. Als het goed is moeten er nog twee boeken volgen.
Absolute aanrader.

Oorspronkelijke titel: Luther, the calling
Uitgegeven in 2011
Nederlandse uitgave 2013 door uitgeverij Meulenhoff Boekerij in Amsterdam
Nederlandse vertaling: Joost van der Meer en William Oostendorp
Bladzijdes: 332

Reacties

Populaire posts