The others (2001)

Het eiland Jersey in 1945. De Tweede Wereldoorlog is net afgelopen en Jersey is net weer bevrijd van de Duitse bezetting.

In een afgelegen huis woont Grace met haar twee kinderen, Anne en Nicolas. De echtgenoot van Grace is nog niet terug uit de oorlog en waarschijnlijk is hij omgekomen. Er is in het huis geen elektriciteit, geen radio, de gordijnen moeten altijd gesloten zijn en de deuren altijd op slot. Deze laatste twee dingen omdat de kinderen allergisch zijn voor licht, dit kan ze zelfs fataal worden.
Dit maakt de situatie niet bepaald gemakkelijk voor Grace, zeker niet als de bedienden er ook nog zonder bericht vandoor gaan. Gelukkig komen mevrouw Mills, meneer Tuttle en Lydia om deze posities te vervullen.

Maar al snel komen ze erachter dat er iets vreemds gaande is in het huis. Anne beweert dat er iets is gebeurd, hoewel Nicolas weigert dit te erkennen. Ook zijn er vreemde geluiden te horen, mensen die lachen terwijl er niemand is en de piano die midden in de nacht bespeeld wordt in een afgesloten kamer.
Wie zijn de anderen die blijkbaar ook in het huis wonen?

The others is één van de engste films die ik ken, zo niet de engste. En dat komt allemaal door de opbouw en de sfeer. Het verhaal zit erg knap in elkaar. De eerste keer dat ik de film keek begreep ik pas in de laatste scenes wat er aan de hand was. De keren dat ik de film daarna zag, zag ik hoe knap er al vanaf het allereerste begin aanwijzingen worden gegeven, alleen ik had die de eerste keer niet opgemerkt.
Nicole Kidman als Grace
Nicole Kidman is fantastisch als Grace, je ziet de spanning in elke scene en hoe ze het maar amper voor elkaar krijgt om niet in te storten. Heel mooi weet ze neer te zetten hoe Grace met alle macht probeert om haar zekerheden te houden omdat ze niet wil toegeven wat er is gebeurd. De confrontaties met haar dochtertje Anne zijn moeilijk, omdat je de frustraties van beiden goed kunt begrijpen.
Fionulla Flanagan als Mrs. Mills is ook geweldig. Steeds duidelijk wordt het dat er meer aan de hand is en dat zij meer weet. Kleine rolletjes zijn er verder voor Christopher Eccleston, Keith Allen en Elaine Cassidy.
Een zeer goede film wat mij betreft.

Reacties

  1. Dat lijkt me een mooie film. Ik heb er niet van gehoord, maar ik houd wel van griezelen. Vond jij het de volgende keren dat je het zag nog steeds zo spannend?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, ondanks dat ik weet hoe het zit, is het elke keer opnieuw een griezelig verhaal. Als je van griezelen houdt, is dit zeker een film die je goed zal vinden, denk ik.

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts