Yoga thuis doen

Eenmaal per week een yogales van een uur zet eigenlijk niet zo heel veel zoden aan de dijk. Naast je lessen is het goed om ook thuis aan yoga te doen en als je geen lessen volgt, is thuis oefenen helemaal fijn.
Veel heb je er niet voor nodig, alleen een matje is wel handig omdat je anders wegglijdt, maar dat is eigenlijk alles. Yoga kun je overal en op elk moment van de dag doen.

Op je matje thuis kun je natuurlijk je eigen oefeningen doen en zelf een serie bedenken van oefeningen die je prettig vindt. Dit hoeft niet heel moeilijk te zijn, je moet er alleen goed op letten dat als je iets aan de rechterkant doet, je het ook aan de linkerkant moet doen en als je bijvoorbeeld voorover buigt, er daarna een oefening volgt met een achteroverbuiging om dat weer in balans te krijgen.
Verder is het handig om een bepaalde volgorde aan te houden, bijvoorbeeld eerst staande asana’s, dan de zittende oefeningen en daarna de liggende asana’s.

Het probleem dat ik echter ervaar als ik zelf de oefeningen bedenk, is dat ik eigenlijk steeds dezelfde oefeningen doe. Eenmaal op de mat sta ik steeds te denken ‘oke, wat nu?’ en er zit weinig variatie in en al helemaal geen flow. Thuis yoga oefenen wordt daarmee niet echt inspirerend en schiet zijn doel voorbij.
Persoonlijk vind ik het dan ook prettiger om thuis te oefenen met een boek. Ik heb verschillende goede boeken waarin de oefeningen goed en duidelijk worden uitgelegd, maar waar ook goede series in staan. Op die manier doe je andere oefeningen en in een andere volgorde dan waar je zelf steeds uit routine op terugvalt.

De volgende boeken helpen mij bij mijn yoga oefeningen thuis.

Yoga op maat, Tara Fraser
Dit was het eerste yoga boek dat ik ooit kocht, en het is nog altijd een favoriet. Goede algemene uitleg, fijne uitleg bij de houdingen en een aantal bijzonder prettige series. Aanrader!



Yoga, Inge Schöps
Dit boek kwam ik ooit per toeval tegen in de boekhandel, maar de vele asana’s die hierin met foto’s staan uitgelegd met variaties voor beginners en gevorderden maken dit tot een zeer goed naslagwerk, een heerlijk boek om te gebruiken.



Yoga met Evie
Evie is vooral bekend door haar hardloopprogramma’s, maar is ook bezig met yoga. Dit jaar is Yoga met Evie uitgekomen met daarin natuurlijk drie hoofdstukken met uitleg van asana’s, elk met een andere focus. Aan het einde van het hoofdstuk staat een serie waarin de houdingen terugkomen.
  

Yoga girl
Rachel is een Deense die op Aruba woont. Ze is een zeer populaire yogalerares. Dit boek staat vol inspiratie voor yoga, meditatie en een paar gezonde recepten. De prachtige foto’s van Rachel op Aruba maken het wel een heel leuk boek om te lezen.

Reacties

  1. Leuk en inspirerend overzicht, alleen raak ik van die omslagfoto op Yoga Girl al bij voorbaat verschrikkelijk ontmoedigd. Ik ben niet eens in staat om op mijn handen te staan, laat staan op mijn handen te staan met mijn benen in de lotushouding, die ik zelfs zittend niet voor elkaar krijg. Of ben ik gewoon een hopeloze hark ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe al jaren yoga en ben nog altijd zo stijf als een plank! Die poses kan ik ook absoluut niet doen. Yoga girl heeft ook allerlei foto's die jaloersmakend mooi zijn daar op Aruba, allerlei Asana's in de branding enzo.
      Gelukkig zijn er ook meer dan genoeg houdingen, zelfs in dit boek, die goed te doen zijn, ook voor de stijve harken zoals wij!
      :-)

      Groetjes,
      PS was paar dagen weg, vandaar dat ik zo laat pas reageer

      Verwijderen
  2. Dag Bettina, wat een heerlijk overzicht! Ik heb zelf de luxe dat ik op zolder een soort yogahoek heb gemaakt, waar mijn matje altijd klaarligt, kwestie van de drempel te verlagen. Ik merk dat ik het fijn vind om daar ook wat relaxmuziek bij op te zetten. dat dwingt me ook om zeker de duur van één thema (15 minuten) te blijven doorgaan (en vaak knoop ik er dan met gemak nog een kwartier aan vast). maar ondanks al die bijna dagelijkse inspanningen is er ook bij mij geen sprake van soepelheid. Hoewel...misschien een soepeler geest? Want ik merk echt dat ik met meer rust leef nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wel heel fijn dat je een permanent plekje hebt om te yoga-en. Ik zelf rol mijn matje in de woonkamer uit en dat is ook geen probleem, gelukkig.
      Ik dat je gelijk hebt als je zegt dat de yoga meer voor de geest doet dan dat je echt moet denken dat je er superlening van wordt, alleen misschien als je het heel erg veel doet dat dit uitmaakt. Maar de geestelijke voordelen zijn zeker wel merkbaar!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts