Dit en dat, november 2015

Nu de herfst bezig is en regelmatig de regen tegen de ramen slaat terwijl de wind hard waait (dat gaat vast nog komen), moet je het binnen gezellig maken.

Breien
Ik houd ervan om in de herfst en de winter creatief bezig te zijn en vaak zoek ik hiervoor een handwerkproject uit. Borduren, haken of breien, alles is mogelijk. Zo'n project hoeft niet per se af te komen, ik vind het leuk op het moment dat ik ermee bezig ben kan het vervolgens met het grootste gemak twee jaar in de kast laten liggen voor ik er weer aan verder werk.

Deze herfst ben ik bezig met breien. Ik riep altijd dat breien niets voor mij was, maar enige tijd geleden kreeg ik er toch enorme zin in. Mijn oplossing is dan een basisboek te kopen en enige goedkope materialen. Dan kan ik lekker experimenteren en als het mis gaat is er nog niets aan de hand.

Tot nu toe kan ik zeggen dat ik er veel plezier aan beleef. Averecht vind ik wel erg lastig, maar de sjaal die ik aan het maken ben (welk eerste project van een beginnende breister is nu géén sjaal?) begint al aardig te vorderen. Of de sjaal afkomt deze winter? Geen idee, maar ik heb er in ieder geval heel veel lol in.
Gezellig, zo'n handwerkmand.
Het breisel is ondertussen al iets verder gevorderd. 

Falco (2013-) 
Een goede serie op DVD kan ook helpen en de Franse serie Falco is erg goed. Het gaat over de politieinspecteur Alexandre Falco die in 1991 tijdens een arrestatie neergeschoten wordt en in coma raakt. Tweeentwintig jaar later ontwaakt hij.

Hij moet nu in het reine zien te komen met de wereld die veranderd is, maar ook met zijn persoonlijke leven. Zijn vrouw heeft ondertussen al twaalf jaar een relatie met een ander en zijn dochtertje is opeens een volwassen vrouw. Ook in het politiewerk zijn er allerlei nieuwe dingen waar Falco niets van weet. Toch weten hij en zijn nieuwe partner al snel elkaars sterke punten te benutten en lossen ze goed samen zaken op.

De serie heeft humor, de zaken zijn spannend en het dramatische persoonlijke verhaal geeft de serie diepte. Heel fijn is het ook nog dat Falco (gespeeld door Sagamor Stévenin) een heel leuke man is!

Sint Maarten 
Vandaag is het de dag van Sint Martinus, de bisschop van Tours. Hij was een zoon van Romeinse ouders en nam dienst in het Romeinse leger. In Amiens gaf hij de helft van zijn mantel aan een bedelaar die bij de stadspoort stond. Hij kon niet de hele mantel weggeven, want de andere helft was van het leger, Martinus gaf zijn eigen deel weg. Volgens de overlevering was de bedelaar Christus en Martinus bekeerde zich tot het Christendom.

Hij had een kleurrijke carrière, en stichtte onder andere het eerste Franse klooster. In 371 werd hij in Tours tot bisschop gekozen. Hij vond zichzelf echter niet waardig voor dit ambt en verstopte zich in een ganzenhok. De ganzen wilden ook dat Martinus bisschop werd en verraadden zijn schuilplaats aan de mensen die hem zochten door hard te kwaken.

Hij stierf op 11 november in 397 en al snel na zijn dood kwam de verering van de Heilige Martinus op gang.
Tegenwoordig is het in grote delen van Nederland een volksfeest waarbij de kinderen met lampionnen langs de deuren gaan en in ruil voor een liedje snoep krijgen.
Sint Maarten en de bedelaar

Reacties

Populaire posts