Dit en dat, december 2016

Fantastic beasts, fantastic film
Vorig weekend ben ik naar de film Fantastic beasts and where to find them geweest. Dit is een film waarvan het scenario is geschreven door J.K. Rowling. Het speelt zich af in het Harry Potter universum, alleen enkele decennia eerder.

Newt Scamander is een jonge wetenschapper uit Engeland, die in 1926 in New York arriveert met een koffer vol magische dieren. Zijn pad kruist dat van de niet-tovenaar Jacob Kowalski, enkele dieren ontsnappen uit de koffer en Scamander en Kowalski moeten zien te bewijzen dat de verwoestingen die worden aangebracht in New York niet door de magische dieren uit de koffer aangericht worden, maar dat er nog iets heel anders speelt.

Ik vond het een heerlijke film, Eddy Redmayne is een fijne Scamander, met genoeg jongensachtige verlegen charme, terwijl ik een beetje verliefd werd op Jacob Kowalski die vol verwondering reageert op de nieuwe wereld die hij leert kennen.

Wat ik waardeer is dat JK. Rowling de donkere kant nooit schuwt, ook hier zijn weer een paar moeilijke verhaallijnen en er gaat iemand dood niet dood had moeten gaan. De special effects zijn mooi (ik zag de film in 3D, erg leuk) en de magische dieren zijn geweldig. Ik vond het ook leuk dat het verhaal zich afspeelt in de jaren ’20, dat levert nog wat extra sfeer.

Het schijnt dat er nog vier films achteraan zullen komen, en als die even goed zijn als deze eerste, dan hebben de Harry Potter-films een perfecte opvolger. 
Ik heb ervan genoten en had na afloop echt even tijd nodig om weer in de gewone wereld terug te komen, zo had de film me te pakken. Heerlijk!

Agatha Christie 
Als ik niet naar de bioscoop kan, moet ik me thuis aangenaam vermaken en ik ben dan ook erg blij met de nieuwe boeken over Agatha Christie die ik net heb binnengekregen.
Ik ben een groot fan van Agatha Christie en hoewel ik weet dat sommige mensen erg op haar boeken neerkijken, vind ik dat niet terecht. Niet al haar boeken zijn even goed, maar ze heeft ijzersterke plots bedacht en haar psychologie klopt bijna altijd.

Ik vind het niet alleen leuk om Agatha Christie zelf te lezen, maar ook om óver haar te lezen. Ik heb net twee nieuwe boeken binnengekregen, waar ik helemaal in wil duiken.

De eerste is Agatha Christie on screen van Mark Aldrigde en dit is een overzicht van alle manieren waarop de verhalen op televisie en op de film zijn verschenen. Super interessant en vol allerlei leuke weetjes.

Het tweede boek is Agatha Christie's complete secret notebooks, een dikke pil waarin de notitieboekjes van Agatha Christie zijn opgenomen, die ze bijhield tijdens het schrijven van haar boeken. Lijstjes met plot-ideeen, uitwerkingen enzovoort. Superleuk en interessant inkijkje in de keuken.
Heb ik even genoeg van de boeken, dan kan ik de televisie aanzetten en genieten van de vele verfilmingen die er zijn gemaakt. Ik heb de Poirot serie met David Suchet helemaal en de verfilmingen van Miss Marple met Joan Hickson.

Enige tijd geleden (2004 alweer) is er een nieuwe serie van Miss Marple gemaakt, niet door de BBC, maar door ITV. In deze serie wordt Miss Marple gespeeld door Geraldine McEwan (seizoen 1-3) en door Julia McKenzie (seizoen 4-6).
Ik heb er nu een paar afleveringen van gezien en vermaak me er erg mee. Nee, erg trouw aan de verhalen zijn ze niet, maar wel heel erg leuk, dus ik vergeef het ze wel. De vele goede Britse acteurs in bijrollen zijn helemaal geweldig.

Vorig jaar is de nieuwste verfilming van And then there were none al op televisie geweest, maar ik heb toen door een foutje in de gids het laatste deel niet gezien. Dit is het bekende verhaal van tien mensen die op een eiland vastzitten nadat ze hier naar toe zijn gelokt onder valse voorwendselen, en vervolgens worden ze één voor één vermoord. Zeer ingenieus en goed opgezet verhaal.

Ik heb de mini-serie nu zelf en kan dus kijken wanneer ik wil. Ook hier enkele aanpassingen aan het originele verhaal, maar verder is het een uitstekende nieuwe versie.

Of het nu koud en donker is buiten maakt mij niet meer uit, ik heb het gezellig met Agatha Christie.


Advent
Maar in deze donkere dagen kunnen we ook alweer uitkijken naar Kerstmis, want de advent is afgelopen zondag weer begonnen. De vier weken voor de kerst, waarin je je bezint en je voorbereidt op de geboorte van het kindje Jezus. Mijn adventskrans staat dus alweer op tafel. 
Mijn eigen versie van de advents-krans
Ik heb een beetje een alternatieve versie. Ik gebruik meestal vier witte kaarsen, maar deze keer heb ik een beetje de liturgische kleuren aangehouden door voor de derde kaars een roze kaars te nemen. Het roze symboliseert dat we op de helft zijn en dat brengt al enige hoop in deze donkere (en koude!) dagen. 

Elke zondag kan er een nieuwe kaars worden aangestoken, een symbool dat het licht steeds dichterbij komt, tot we Kerst hebben en alle kaarsen branden. Een mooi vooruitzicht, ik houd van dit soort tastbare rituelen!
Fijne advent!

Reacties

  1. Dag Bettina, wat een geweldig blogbericht (alwéér). Om te beginnen: ik heb ook een adventskrans en daar geniet ik elk jaar van. Wij tellen ook af met een adventskalender met elke dag een klein "cultuurmomentje": een gedicht, een mooi muziekstuk, een Metamorfose van Ovidius of een kunstenaar die we nog eens extra willen bekijken. De dochter vindt het geweldig en ik ook.
    Ik was aan het twijfelen om naar de Fantastic Beasts gaan en je hebt me helemaal over de streep getrokken: het bettina kwaliteitsmerk kan ik niet negeren! En ik ga ook op zoek naar die nieuwe Miss Marples.
    Heel veel dank dus voor al deze tips, die in koude dagen veel warmte brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het geweldige compliment, zo lief van je. Ik vind de Advent een mooie tijd, je werkt echt naar iets toe (gekke manier om het te zeggen, maar je snapt me wel).
      De Miss Marples zijn goed, al hebben ze bij een paar afleveringen het plot volkomen om zeep geholpen, er zit ook veel goeds tussen. Volgend jaar (januari), bespreek ik de serie.

      Ik voel me nu net die oude reclame van de Duyvis, waarin een man elke pinds afzonderlijk het stempel 'oke' gaf :-D. Nou, fantastic beasts krijgt zeker mijn 'oke' stempel! Heerlijk voor in de kerstvakantie, denk ik zo!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts