Zwanenmeer

Afgelopen zondag heb ik iets gedaan wat ik nog nooit heb gedaan: ik ben naar een klassiek ballet geweest. Ik heb ballet altijd al mooi gevonden, en heb er ook wel eens een op televisie gezien, maar op de een of andere manier was het er nog niet van gekomen om naar het theater te gaan. Tot afgelopen weekend dan.

Ik vond het leuk om te beginnen met een heel klassiek ballet en welk ballet is klassieker dan het Zwanenmeer?

In de Schouwburg van Almere trad Het ballet van de Staatsopera van Tatarstan op, dat bekend staat om haar uitvoeringen van klassieke balletten.

Het Zwanenmeer zoals we dat nu kennen, met de muziek van Tsjaikovski en de choreografie van Maurius Petipa en Lev Ivanov, is voor het eerst opgevoerd in Sint-Petersburg in 1895. Eerdere versies waren niet helemaal succesvol geweest, maar de nieuwe choreografie sloeg in als een bom.

Het verhaal
Het verhaal is waarschijnlijk wel bekend, prins Siegfried is op een bal ter zijner ere, en moet een meisje uitzoeken om mee te trouwen.

Hij ziet dit echter niet zitten en vertrekt naar het bos, waar hij bijna een zwaan neerschiet. De zwaan verandert in Odette, die vertelt dat de boosaardige baron von Rothbart, een tovenaar, een vloek over haar uit heeft gesproken.

Siegfried zweer trouw aan Odette, zodat de betovering verbroken kan worden.

Terug op het bal is onder de gasten baron von Rothbart, samen met zijn dochter Odille. Zij laat Siegfried geloven dat zij Odette is en Siegfried trapt hierin. Als hij erachter komt dat hij zich vergist heeft, vlucht hij ontdaan naar het meer, waar hij Odette vindt.
Er is een strijd tussen Siegfried en de tovenaar plaats, Siegfried wint en de prins en Odette leven samen nog lang en gelukkig.
Er schijnen meerdere versies van het einde te zijn, een happy end waarin de twee geliefden elkaar krijgen, een triest einde waarbij Siegfried alleen achter blijft en een dramatisch einde waarbij de twee geliefden zelfmoord plegen om toch samen te kunnen zijn.

De voorstelling 
Het was een prachtige uitvoering die ik zaterdag heb bezocht. Zelfs al had ik het verhaal van te voren niet gelezen, dan nog had ik het kunnen volgen. De dansers hadden zoveel expressie dat het geweldig was om te zien.

De nar (gedanst door Koya Okawa) stal hierbij vooral de show, vanaf het allereerste moment trok hij alle aandacht naar zich toe met zijn hoge sprongen en grappige mimiek.
De zwanen waren ook heel mooi en heel bijzonder vond ik dat je in hun houding en bewegingen het gedrag van zwanen herkent. Schitterend.

De dubbelrol van Odette/Odille werd gedanst door Kristina Andreeva en zij was magistraal. Als Odette was ze lief en tragisch, als Odille was ze fel en gevaarlijk. Haar duetten met de prins waren erg mooi, maar haar solo's waren absoluut geweldig.

De decors en de kostuums waren prachtig, en de details waren heel mooi op elkaar afgestemd in de kleuren en de vogelveren die steeds terugkwamen.
Speciale vermelding voor Von Rothbart die een vervaarlijke cape had waarmee hij heerlijk dramatisch kon doen en bovendien vertolkt werd door een geweldige danser: Gleb Korablyov.

De muziek, waarvan ik grote delen wel kende, maar dat ik nog nooit in zijn geheel had gehoord, was schitterend.

Ondanks het feit dat er aan het begin iets misging met het gordijn (dat weigerde open te gaan) en de volkomen sfeerloze grote zaal in de Schouwburg Almere (sorry, maar dat is echt heel erg) was het een betoverende voorstelling, waar ik helemaal in zat.
Ik heb er ongelofelijk van genoten en Ă©Ă©n ding weet ik zeker, dit is niet het laatste ballet dat ik heb gezien!
Ik heb natuurlijk geen foto's gemaakt tijdens de voorstelling, deze foto's komen uit het programmaboekje.

Reacties

  1. Hoi Bettina, leuk dat je zo van de voorstelling genoten hebt. Ja en de muziek van Tsjaikovski is fantastisch. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het echt betoverend, een ander woord is er eigenlijk niet voor. Ik zat helemaal in het verhaal en we zaten op de 2e rij, dus ik vond het ook heel leuk dat ik allerlei details kon zien van het dansen zelf, de decors etc.
      En de muziek was magistraal!!

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Eigenlijk hoort dit gewoon bij je opvoeding, vind je niet? Al vond ik als 12-jarige de mensen in de orkestbak een stuk interessanter dan de dansers... zo kwam ik aan het idee dat ik niet zo van dans houd. Maar sinds een paar jaar ga ik 1 of 2 keer per jaar naar een dansvoorstelling, samen met mijn moeder, die daar erg van houdt. Het internationaal danstheater heeft prachtige voorstellingen, met mooie kostuums en muziek uit verre landen. Ik heb er al zin in om er binnenkort weer heen te gaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ben ik niet met je eens. Ik vind niet dat er een soort lijstje is met dingen die je afgevinkt moet hebben om dan pas te kunnen zeggen dat je een vol leven hebt of voldoende algemene ontwikkeling oid.
      Je moet vooral dingen doen die je mooi en interessant lijken. Sommige daarvan zul je in je jeugd doen en van je ouders meekrijgen, andere pas later en andere zaken helemaal nooit. Niks mis mee.

      Groetjes,

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Ja, het was echt super! Het schijnt dat dit gezelschap wel vaker deze kanten op komt, dus ik houd het programmaboekje van de Schouwburg in de gaten!

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts