Tentoonstelling: Morandi in Heerenveen

Toen ik vorig jaar terug kwam uit Bologna, was ik zeer enthousiast over een kunstenaar die ik daar had ontdekt en wiens werk ik ongelofelijk mooi vond. Giorgio Moradi (1890-1964) was geboren en getogen in Bologna, een stad waar hij altijd zou blijven wonen.

Ik was er vorig jaar van overtuigd dat zijn werken nooit in Nederland te zien zouden zijn of dat die kans in ieder geval bijzonder klein was.

Wie schetst echter mijn verbazing toen ik erachter kwam dat er wel degelijk een Giorgio Morandi tentoonstelling in Nederland te zien is, en wel op dit moment in het Museum Belvédère in Heerenveen. Dus jullie begrijpen dat ik hier ogenblikkelijk naar toe wilde!

Stillevens
Giorgio Morandi is vooral bekend om zijn prachtige stillevens. Zijn atelier stond vol potten, schalen, kommen en vaasjes, die hij ontelbare malen in verschillende composities schilderde, telkens met een sober palet van bruin, geel, grijs, wit, blauw en roze. Het resultaat is niet saai, maar juist verstillend mooi.

Morandi probeerde met zijn schilderijen de mensen anders te laten kijken. Alledaagse voorwerpen, steeds net iets anders geschilderd. Hij wilde de barrières weghalen en alleen de kern overlaten. En hoewel hij geïnspireerd werd door vele schilders, is hij uiteindelijk uniek en is zijn werk meteen herkenbaar.

Des te langer je naar zijn schilderijen kijkt, des te mooier ze worden. De tentoonstelling in Heerenveen is niet heel groot, er hangen zo'n dertig schilderijen en wat tekeningen en voorstudies, maar wel heel erg de moeite waard. Ik was hier samen met vriendin MR en we hebben zeker een uur rondgelopen, telkens opnieuw dezelfde schilderijen bekijkend.
We zagen sommige schalen en potjes ook terugkomen op verschillende werken, en op de foto's die gemaakt zijn in zijn atelier zagen we dezelfde potjes ook weer terug. Hierdoor kwam de schilder en zijn manier van werken heel dichtbij. Door de herkenning waanden we ons een beetje bij Giorgio Morandi in zijn atelier.

Bologna en architectuur
De Groningse kunstenaar Ada Duker heeft prachtige foto's gemaakt in Bologna en zij laat zien hoe de invloeden van de architectuur in Bologna terugkomen in het werk van Giorgio Morandi. Het kan natuurlijk ook niet anders dat iemand die zo verweven is met de stad, beïnvloed wordt door zijn omgeving en wat hij dagelijks ziet.
Foto van Ada Duker

Giorgio Morandi
De foto's die Ada Duker heeft gemaakt zijn heel erg mooi en vormen een bijzonder extraatje bij deze tentoonstelling.
Foto Ada Duker
We hebben genoten van ons bezoek want niet alleen was de tentoonstelling heel erg mooi en zeer de moeite waard, het museum zelf is gevestigd in een prachtig gebouw en in het andere gedeelte waren werken te zien die geïnspireerd waren door Morandi. Heel bijzonder.

De tentoonstelling Giorgio Morandi/Bologna is nog tot 10 juni 2018 te zien in Museum Belvédère in Heerenveen.

Reacties

  1. Mooi museum, hė? Hebbeb jullie de omgeving ook nog verkend? Ik vind Oranjewoud in alle seizoenen prachtig om re wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het museum prachtig en ik denk dat het park erachter heel mooi is. We hebben dat nu niet gedaan, maar we hebben vooral heel lekker koffie gedronken en geluncht op het terras om bij te kunnen kletsen tussen Morandi in! Maar een museum om in de gaten te houden.

      Groetjes,

      Verwijderen
  2. Hoi Bettina, een oudere vriend van mij is een groot liefhebber van het werk van Morandi. Hij heeft volgens mij ook een echte Morandi in huis hangen. Zelf heb ik niet zoveel met stillevens, ook van Morandi ben ik niet zo'n fan, maar ik moet wel zeggen dat ik zijn werk erg knap gemaakt vind. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Morandi heeft ook een paar landschappen gemaakt, vooral het uitzicht uit het raam van zijn atelier. Maar hij is inderdaad vooral bekend om zijn stillevens. Heel bijzonder vind ik dat zijn werk zoveel rust uitstraalt en je met eigenlijk een heel beperkt palet en beperkte onderwerpen zoveel moois kan maken! Ik zou best een Morandi in huis willen hebben hangen :-)

      Groetjes,

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts